Groene smoothies vond ik er altijd maar vies uitzien en alleen iets voor health freaks. Totdat ik tijdens het volgen van een dieet in aanraking kwam met groene smoothies. Ik ben helemaal om! Ze zijn lekker, je krijgt ongemerkt meer groenten binnen, het zorgt ervoor dat je minder zin hebt in zoetigheid en zelfs mijn zoontje, die in zijn anti-groentes-fase zit, is er dol op!

Waarom ik begon met groene smoothies drinken

Ik was al langere tijd op zoek naar een makkelijke lunch die handig is om mee te nemen. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar ik vind boterhammen en salades echt niet lekker. Dat zit ik altijd met tegenzin weg te werken of ik gooi de helft weg en heb dan al snel weer trek, waardoor ik ongezond begin te snaaien.

Daarnaast wilde ik een gezond alternatief voor tussendoortjes. Ik vind het, met al die keuzes die we tegenwoordig hebben, soms best lastig om te besluiten wat nou een gezond tussendoortje is en wat niet. De enige tussendoortjes waarvan ik zeker weet dat ze gezond zijn, zijn groenten en fruit. Maar net als met de lunch, zit ik niet graag elke dag te kauwen op een stuk bleekselderij. Fruit vind ik wel lekker, maar dit bevat veel suiker. Het Voedingscentrum raad aan om niet meer dan 2 a 3 stuks fruit  per dag te eten. Maar wat kun je dan eten als je nog steeds trek hebt? Of even iets anders wilt eten dan een appel?

Tijd dus om de groene smoothies eens een kans te geven. Ik moet eerlijk zeggen, het was echt een openbaring voor mij.

Wat is een groene smoothie?

Een groene smoothie is een vers sapje gemaakt van groente, fruit en een vloeistof, die je zelf maakt met behulp van een blender. In een groene smoothie verwerk je, in tegenstelling tot een sapcentrifuge, de hele groente of het hele stuk fruit, waardoor je ook de vezels binnenkrijgt die erin zitten.

Verschil met een ‘gewone’ fruitsmoothie?

De fruitsmoothie is een stuk bekender dan de groene smoothie. In een fruitsmoothie zit geen groente. Je gebruikt alleen een vloeistof en 1 of meerdere soorten fruit. Erg lekker, maar doordat er in fruit meer suiker zit, is een fruitsmoothie echt een caloriebom en minder gezond dan een groene smoothie. Met een groene smoothie krijg je immers naast je portie fruit ook groenten binnen.

Is een groene smoothie echt lekker?

JAA!! Ik stond er eerst een beetje sceptisch tegenover, maar ik ben helemaal om! Ze zien er natuurlijk niet bepaald smakelijk uit. Mijn partner waagt zich er nog steeds niet aan, omdat hij het er ‘chemisch’ uit vindt zien en dat klopt ook wel.

Maar je moet het echt een keer proberen. Doordat er ook fruit in zit, wordt de bittere smaak van de groente geneutraliseerd. Je hebt dus het gevoel dat je gewoon een lekker drankje aan het drinken bent en hebt niet eens door dat je een portie groente binnen krijgt. Daarnaast kun je een groene smoothie helemaal aanpassen aan je eigen smaak. Stop er dus alleen groenten en fruit in die je zelf lekker vind!

Mijn zoontje van 2 jaar eet nauwelijks groente. Maar zo’n groene smoothie vond hij best interessant. Ik kreeg dus al snel de vraag of hij ook een slokje mocht. Dat bleef niet bij een slokje, ik was mijn glas kwijt. Sindsdien drinkt hij altijd een glas groene smoothie met me mee. Voor kinderen dus een perfecte manier om extra groenten binnen te krijgen.

Positieve effect van groene smoothies op het lichaam

We weten allemaal dat het belangrijk is om voldoende groenten te eten, maar de meeste mensen komen nog niet eens in de buurt van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten. Met een groene smoothie krijg je bijna ongemerkt meer groenten binnen en dat heeft veel voordelen voor je lichaam.

  • Het verbetert je huidstructuur
  • Je voelt je energieker
  • Je slaapt beter en wordt uitgerust wakker
  • Je hoeft geen aanvullende voedingssupplementen meer te gebruiken
  • Het helpt om je lichaamsgewicht te reguleren
  • De kans op ‘welvaartsziekten’ zoals hartinfarct of diabetes worden verminderd
  • Doordat je de groenten rauw eet, gaan de voedingsvezels, eiwitten en vitamines in de groenten niet verloren door verhitting
  • Het ontgift je lichaam
  • Het zorgt voor een gezonde spijsvertering

Hoe helpt een groene smoothie bij het afvallen?

Al jaren vecht ik tegen overgewicht. In de strijd tegen de kilo’s heb ik bijna alle diëten al eens geprobeerd, van Weight Watchers tot Foodsisters en van keto tot koolhydraatarm. Maar geen 1 dieet had een (blijvend) resultaat.

Eigenlijk moet je ook geen tijdelijk dieet volgen, maar je hele levensstijl aanpassen als je op een gezond gewicht wilt blijven. En daar komen de groene smoothies om de hoek kijken! Omdat ze lekker en makkelijk zijn is het geen zware opgave om ze dagelijks te drinken.

Heb je je wel eens afgevraagd: Waarom heb ik honger? Waarom heb ik zin in ongezonde dingen? Ik dacht jarenlang dat dat kwam door mijn verslaving aan suiker. Maar niks was minder waar! Het kwam door het gebrek aan voedingsstoffen! Als je ongezond eet, teveel zoetigheid en te weinig groenten, dan krijg je niet genoeg voedingsstoffen binnen. Mijn lichaam vroeg niet om ongezonde dingen, maar om de stoffen die het nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

En dan komt nu de grote truc: Als je naast je huidige eetpatroon groene smoothies gaat drinken, dan krijgt je lichaam deze goede voedingsstoffen wel binnen. Groene smoothies voorzien je lijf van bijna alle voedingsstoffen die het nodig heeft. Je lichaam gaat zich daar langzamerhand aan aanpassen en zal automatisch niet meer vragen om voedingsstoffen. Je zult dan vanzelf minder trek krijgen in zoetigheid of ongezonde dingen.

Groene smoothie blender

Hoe maak je een groene smoothie?

Je kunt groene smoothies kant en klaar in de winkel kopen, maar dan zit er vaak veel suiker in en conserveringsmiddelen om de smoothie langer houdbaar te maken. Ik maak daarom mijn groene smoothies altijd zelf. Misschien denk je dat dat veel gedoe is, maar dat is helemaal niet waar! Paar stuks groente, paar stuks fruit, wat vloeistof erbij, misschien nog wat extra smaakmakers of superfoods in de blender, even mixen en klaar! Bovendien kun je door hem zelf te maken je smoothie makkelijk aanpassen aan je eigen smaak.

Groenten en fruit:

In een groene smoothie verwerk je 50% groente en 50% fruit. Als je wat meer gewend bent aan het drinken van groene smoothies kun je het percentage aan groenten verhogen en fruit verminderen, als je dat wilt. Het best kun je bladgroenten gebruiken, maar ook sommige koolsoorten, rode bieten, komkommer of paprika’s zijn erg geschikt. Qua fruit kun je eigenlijk alle soorten wel gebruiken in je smoothie.

Vloeistof:

Houd je van een dikkere smoothie, dan voeg je minder vloeistof toe. Houd je van een wat dunnere smoothie, dan voeg je wat meer vloeistof toe. Soorten vloeistof die ik zelf vaak gebruik zijn water, zelf geperst sinaasappelsap, melk, plantaardige melk (denk aan amandelmelk, havermelk, sojamelk) en kokoswater.

Extra toevoegingen:

Als extraatje kun je experimenteren met het toevoegen van superfoods, havermout, noten, gedroogd fruit, zaden, avocado, kiemgroenten of dadels.

Kokosolie:

Vaak voeg ik per smoothie 1 eetlepel kokosolie toe. Kokosolie heeft veel voordelen. Zo helpt het bij de vetverbranding, heeft het een positief effect op je cholesterolgehalte en doodt het schadelijke micro-organismen in je lijf. Bovendien zorgt het ervoor dat je langer een vol gevoel hebt.

Hoe lang is een groene smoothie houdbaar?

Ik moet zeggen dat de meningen daar een beetje over zijn verdeeld. Sommigen zeggen dat je hem zeker 2 tot 3 dagen in de koelkast kunt bewaren en anderen zeggen dat je hem binnen 15 minuten op moet drinken nadat je hem gemaakt hebt.

Zelf maak ik vaak ’s ochtends 2 porties tegelijk klaar, 1 drink ik er meteen op en de andere dezelfde middag of de volgende dag. Ik heb ze wel eens langer bewaard, maar ik moet zeggen dat de smaak dan wel achteruit gaat.

Ook hangt het af van welke groenten je verwerkt in je smoothies. Als je bijvoorbeeld boerenkool of spinazie uit de diepvries gebruikt, dan kun je die het beste dezelfde dag nog opdrinken. Smoothies met verse groentes blijven langer lekker, al gebeurd het nog wel eens dat een smoothie zich gaat splitsen. De vloeistof zakt naar de bodem en de groentes drijven omhoog. Dit is niet erg, gewoon even goed roeren en dan is hij nog prima te drinken.

Neem de tijd voor het drinken van je smoothie

Nog een laatste tip. Het is belangrijk om je smoothie niet in 1 keer achterover te gooien. Het verteringsproces begint namelijk al in je mond. Het is van belang dat je speeksel de tijd krijgt om in te werken op je smoothie. Het is een aanrader om dus nog wel te kauwen of je smoothie even in je mond rond te laten gaan, anders kun je last krijgen van je darmen omdat je smoothie niet goed verteert is.

Ik las ergens de tip om, een paar minuten voordat je je smoothie gaat drinken, in je smoothie te spugen en even door te roeren zodat je speeksel alvast zijn werk kan doen. Maar of ik dat nou zo smakelijk vind?

Deel dit artikel via:

Misschien vind je dit ook leuk..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.